Blog

Gross / Net / Deadweight Tonnage

Ολική χωρητικότητα (gross register tonnage): Είναι ο συνολικός εσωτερικός όγκος όλων των μόνιμα σκεπαστών και κλειστών χώρων του πλοίου που βρίσκονται είτε κάτω από το ανώτατο κατάστρωμα είτε πάνω από αυτό, μετρούμενος σε κόρους. Στην ολική χωρητικότητα περιλαμβάνονται όλοι οι μονίμως κλειστοί χώροι που διατίθενται για φορτίο, εφόδια πλοίου και ενδιαίτηση πληρώματος – επιβατών. Έτσι προκύπτει η συνολική σε όγκο διάσταση του πλοίου η οποία είναι και η επίσημα καταχωρούμενη στα Νηολόγια για κάθε πλοίο εξ ου και η ονομασία “χωρητικότητα νηολογίου” (registered tonnage). Επίσης η “Ολική Χωρητικότητα” αποδίδεται και σε τόνους των 100 κυβικών ποδών έκαστος, όπου 1gt = 1 κόρος. Η μονάδα αυτή του όγκου χωρητικότητας είναι μια αυθαίρετη μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιήθηκε αρχικά στο σύστημα “Moorsom” που εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα με μερικές παραλαγές από τα περισσότερα κράτη, στις μετρήσεις των πλοίων. Η μέτρηση της χωρητικότητας σε τόνους gross, χρησιμεύει ως βάση για τον υπολογισμό της “καθαρής χωρητικότητας”, στον υπολογισμό των εξόδων δεξαμενισμού των πλοίων. Η Ολική Χωρητικότητα συνήθως προβάλλεται ως μέγεθος εντυπωσιασμού αλλά και διαφήμισης περισσότερο για τα φορτηγά πλοία καθώς και για τα πολεμικά.

Καθαρά χωρητικότητα (net register tonnage): Είναι ο συνολικός όγκος σε κόρους που μένει αν από τη παραπάνω ολική χωρητικότητα αφαιρεθεί ο όγκος ορισμένων χώρων του πλοίου (σύμφωνα με ισχύουσες διατάξεις) που δεν προσφέρονται προς εκμετάλλευση (είτε μεταφοράς επιβατών, είτε φορτίου) π.χ. οι χώροι μηχ/σίου, δεξαμενών και αποθηκών εφοδίων, χώροι ενδιαίτησης πληρώματος, Γέφυρα κλπ. Έτσι με τη καθαρά χωρητικότητα προσδιορίζεται η πλήρης μεταφορική ικανότητα του πλοίου σε όγκο δηλαδή σε κόρους. Ένας εμπειρικός προσεγγιστικός τρόπος εύρεσης του συνολικού φορτίου που μπορεί να μεταφέρει ένα πλοίο είναι το γινόμενο της καθαράς χωρητικότητάς του επί τον αριθμό 2,5. Η “Καθαρή Χωρητικότητα” (net) υπολογίζεται στον προσδιορισμό των τελών διέλευσης (διάπλου) διαύλων, διωρύγων, ισθμών καθώς κι εκείνων παραμονής σε λιμένες (σταλίες).

Χωρητικότητα εκτοπίσματος (dead weight tonnage –
dwt): Υπολογίζεται σε τόννους “νεκρού βάρους”. Η χωρητικότητα αυτή είναι διάφορη των παραπάνω αφού υπολογίζεται σε βάρος, δηλαδή σε τόνους των 2.240 λιβρών. Η χωρητικότητα εκτοπίσματος προσδιορίζει το μέγιστο συνολικό βάρος που μπορεί να μεταφέρει ασφαλώς το πλοίο σε φορτίο, εφόδια κ.ά. εφόσον διατηρεί το βύθισμα (γραμμή φόρτωσης) που προβλέπεται από τους ισχύοντες κανονισμούς. Από το συνολικό αυτό βάρος αν αφαιρεθεί το βάρος καυσίμων, εφοδίων (ύδατος, τροφίμων, κλπ) και έρματος προκύπτει το πραγματικό βάρος που μένει για το φορτίο δηλ. η πραγματική σε φορτίο μεταφορική ικανότητα του πλοίου, που ονομάζεται Χωρητικότητα φορτίου (loading or carrying capacity) .

Boiler Purging

Το "purging" στους λέβητες αναφέρεται στη διαδικασία καθαρισμού του συστήματος καύσης από αέρια πριν από την ανάφλεξη του καυσίμου. Αυτή η διαδικασία γίνεται για να αποτραπεί ο κίνδυνος έκρηξης που μπορεί να προκληθεί από την ανάφλεξη μίγματος αέρα-καυσίμου που έχει συγκεντρωθεί στην εστία του λέβητα. Συγκεκριμένα, το purging περιλαμβάνει τη διοχέτευση καθαρού αέρα στον θάλαμο καύσης για έναν προκαθορισμένο χρόνο, ώστε να...

Λέβητες Διπλής Εξάτμισης (Double Evaporation Boilers)

Οι Λέβητες Διπλής Εξάτμισης (Double Evaporation Boilers) είναι λέβητες προηγμένης τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται κυρίως σε ναυτιλιακές εφαρμογές για την παραγωγή ατμού. Αυτοί οι τύποι λεβήτων, έχουν σχεδιαστεί για να βελτιώσουν την αποδοτικότητα και την ασφάλεια παραγωγής ατμού.
Ο κύριος λόγος για την υιοθέτηση των λεβήτων διπλής εξάτμισης στα δεξαμενόπλοια είναι για την αποφυγή ζημιών που μπορούν να προκληθούν από την είσοδο πετρελαίου...

Changeover HFO to MGO Procedure


Το LR FOBAS (Lloyd's Register Fuel Oil Bunkering Analysis and Advisory Service) είναι μια υπηρεσία παροχής συμβουλών και ανάλυσης καυσίμων που προσφέρει η Lloyd's Register. Η υπηρεσία αυτή επικεντρώνεται στην ανάλυση της ποιότητας και της συμμόρφωσης των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, βοηθώντας τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές πλοίων να διασφαλίσουν ότι τα καύσιμα τους, πληρούν τις διεθνείς...