Changeover HFO to MGO Procedure


Το LR FOBAS (Lloyd’s Register Fuel Oil Bunkering Analysis and Advisory Service) είναι μια υπηρεσία παροχής συμβουλών και ανάλυσης καυσίμων που προσφέρει η Lloyd’s Register. Η υπηρεσία αυτή επικεντρώνεται στην ανάλυση της ποιότητας και της συμμόρφωσης των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, βοηθώντας τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές πλοίων να διασφαλίσουν ότι τα καύσιμα τους, πληρούν τις διεθνείς απαιτήσεις της MARPOL Annex VI. Το LR FOBAS παρέχει επίσης συμβουλές για την ασφαλή και αποτελεσματική χρήση των καυσίμων, προκειμένου να βελτιωθεί η απόδοση των μηχανών και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων.

Το “Changeover” στο πλαίσιο του LR FOBAS, αναφέρεται στη διαδικασία αλλαγής καυσίμου σε ένα πλοίο, από καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο σε καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, προκειμένου το πλοίο να συμμορφωθεί με τις περιβαλλοντικές νομοθεσίες της MARPOL Annex VI.
Η διαδικασία αλλαγής περιλαμβάνει την προσεκτική μείξη των δύο τύπων καυσίμων κατά τη διάρκεια της μετάβασης, καθώς και την προσαρμογή των ρυθμίσεων του κινητήρα για να διασφαλιστεί ότι η απόδοσή του παραμένει η βέλτιστη και οι εκπομπές του είναι εντός των επιτρεπόμενων ορίων.
Η χρήση του υπολογιστή αλλαγής καυσίμου του LR FOBAS, βοηθά στην αποφυγή προστίμων και προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν από μια απότομη ή λανθασμένη αλλαγή, όπως η φθορά ή η μείωση της απόδοσης του κινητήρα.
 Ο υπολογιστής αλλαγής καυσίμου FOBAS έχει σχεδιαστεί για χρήση σε πλοία που διαθέτουν χωριστές δεξαμενές πετρελαίου Service, υψηλής περιεκτικότητας σε θείο (HSFO) και χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (LSFO, ULSFO, LSMGO, ULSMGO). Προσομοιώνει τη διαδικασία γραμμικής ανάμειξης που λαμβάνει χώρα όταν το καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο εισέλθει στο δίκτυο τροφοδοσίας καυσίμου της κύριας μηχανής.
Όταν το HSFO είναι υπολειμματικό μαζούτ και το LSFO είναι απόσταγμα ή άλλο καύσιμο χωρίς ή με περιορισμένες απαιτήσεις προθέρμανσης, υπάρχει ένα επιπρόσθετο αρχικό στάδιο που δεν καλύπτεται σε αυτόν τον υπολογισμό. Σε αυτό το στάδιο, η διαβάθμιση της θερμοκρασίας (δηλ. μείωση κατά 2˚C/λεπτό το μέγιστο) στο σύστημα service του καυσίμου πραγματοποιείται με σταδιακό κλείσιμο της βαλβίδας εισόδου HSFO και σταδιακό άνοιγμα της βαλβίδας εισόδου LSFO.
Η χρονική περίοδος που δίνεται από τον υπολογισμό αυτό είναι ο εκτιμώμενος χρόνος που απαιτείται από το σημείο όπου η βαλβίδα εισόδου από τη δεξαμενή HSFO είναι πλήρως κλειστή μέχρι το σημείο στο οποίο το FO που κυκλοφορεί στο σύστημα service έχει αραιωθεί από το εισερχόμενο LSFO στην απαιτούμενη οριακή τιμή – όπως αυτή που δίνεται στο Παράρτημα VI της MARPOL για τις περιοχές ελέγχου εκπομπών που έχουν δημιουργηθεί για τον περιορισμό των εκπομπών SOx και σωματιδίων (ECA-SOx).

Αλλαγή από HSFO ή VLSFO σε MGO
– Η Κύρια Μηχανή (M/E) ρυθμίζεται σύμφωνα με τις οδηγίες του Κατασκευαστή στο 40 με 50% της μέγιστης συνεχούς ισχύος της (MCR).
– Κλείνουμε τον ατμό στους θερμαντήρες καυσίμου (FO) και στο tracing των σωληνώσεων πετρελαίου του δικτύου.
– Ελέγχουμε το ιξωδόμετρο. Το Ιξώδες θα αρχίσει να αυξάνει όσο η θερμοκρασία θα μειώνεται (δεν θα πρέπει να ξεπεράσει τα 20 cSt. Αν χρειαστεί ανοίγουμε σταδιακά την βαλβίδα εισαγωγής στο δίκτυο του MGO περιορίζοντας την βαλβίδα εισαγωγής του HFO).
– Η θερμοκρασία του καυσίμου θα πρέπει να μειωθεί στους 90-95°C (όσο η θερμοκρασία της δεξαμενής του FO Service). Η μείωση της θερμοκρασίας θα πρέπει να γίνει με ρυθμό 2°C / λεπτό. Όταν η θερμοκρασία του καυσίμου φτάσει τη θερμοκρασία της δεξαμενής του FO Service τότε κάνουμε την αλλαγή από HFO σε MGO γυρίζοντας τη βαλβίδα αλλαγής πετρελαίου.
– Όταν το MGO εισέλθει στο σύστημα καυσίμου και αρχίζει να αναμιγνύεται με το υπάρχον HFO καύσιμο, τότε η θερμοκρασία του καυσίμου συνεχίζει να μειώνεται μέχρι να φτάσει τη θερμοκρασία του της δεξαμενής MGO του Service (περίπου τους 40°C εξαρτάται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος), ακολουθώντας τον ίδιο ρυθμό των 2°C/λεπτό.
– Ελέγχουμε συνεχώς το Ιξώδες στο ιξωδόμετρο. Το ιξώδες θα συνεχίσει να μειώνεται έως ότου το σύστημα καυσίμου της Κύριας Μηχανής γεμίσει πλήρως με MGO (δεν θα πρέπει να πέσει κάτω από 2cst).

 

Σημειώσεις:

A) Το ιξώδες του MGO στους 40°C είναι περίπου 5-7 cSt ενώ του MDO στους 40°C 8-11 cSt. Το συνιστώμενο από τον κατασκευαστή ιξώδες του καυσίμου στην είσοδο της μηχανής είναι 13 – 17 cSt, αν και επιτρέπεται να βρίσκεται σε μια πιο εκτεταμένη περιοχή από 10 – 20 cSt.

B) Τα είδη πετρελαίου που χρησιμοποιούνται στα πλοία ανάλογα με την περιεκτικότητα σε θείο είναι τα εξής:

1. **Πετρέλαιο Υψηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (High Sulfur Fuel Oil – HSFO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο πάνω από 0,5%.
– Χρησιμοποιείται κυρίως σε πλοία που διαθέτουν συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) για τη μείωση των εκπομπών θείου.

2. **Πετρέλαιο Χαμηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (Low Sulfur Fuel Oil – LSFO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο έως 0,5%.
– Είναι το πιο κοινό καύσιμο μετά την εφαρμογή των κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) από την 1η Ιανουαρίου 2020, που περιορίζουν τις εκπομπές θείου.

3. **Πετρέλαιο Εξαιρετικά Χαμηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (Ultra Low Sulfur Fuel Oil – ULSFO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο έως 0,1%.
– Χρησιμοποιείται σε περιοχές ελέγχου εκπομπών (Emission Control Areas – ECAs), όπου οι κανονισμοί είναι ακόμη πιο αυστηροί.

4. **MDO Υψηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (High Sulfur MDO):**

– Περιεκτικότητα σε θείο πάνω από 0,5%.
– Σπάνια χρησιμοποιείται πλέον λόγω των αυστηρών κανονισμών εκπομπών.

5. **MDO Χαμηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (Low Sulfur MDO – LS MDO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο έως 0,5%.
– Χρησιμοποιείται για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς του IMO 2020.

6. **MDO Εξαιρετικά Χαμηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (Ultra Low Sulfur MDO – ULS MDO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο έως 0,1%.
– Χρησιμοποιείται σε περιοχές ελέγχου εκπομπών (ECAs).

7. **MGO Υψηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (High Sulfur MGO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο πάνω από 0,5%.
– Όπως και με το MDO υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, η χρήση του είναι περιορισμένη λόγω κανονισμών.

8. **MGO Χαμηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (Low Sulfur MGO – LS MGO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο έως 0,5%.
– Ευρέως χρησιμοποιούμενο καύσιμο για συμμόρφωση με τους κανονισμούς του IMO 2020.

9. **MGO Εξαιρετικά Χαμηλής Περιεκτικότητας σε Θείο (Ultra Low Sulfur MGO – ULS MGO):**
– Περιεκτικότητα σε θείο έως 0,1%.
– Απαιτείται σε ECAs για να πληρούνται οι αυστηροί κανονισμοί εκπομπών.

Γ) Με τη χρήση MGO και για viscosity <2cSt, είναι απαραίτητη η ψύξη του πετρελαίου για την αύξηση του ιξώδους του, σε κοινά ψυγεία γλυκού ή θαλασσινού νερού ή τύπου chiller.

No Comments Yet.